تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

ببینید| ویدئویی از درمان جگوار‌های مجروح شده در آتش سوزی

با ادامه آتش سوزی پانتانال، بزرگترین تالاب گرمسیری جهان، یک مرکز نجات در برزیل به درمان جگوار‌های مجروح در آتش می‌پردازد.

ببینید| ویدئویی از درمان جگوار‌های مجروح شده در آتش سوزی

رویداد ۲۴| در پناهگاهی برای گربه‌های بزرگ در برزیل، دامپزشکی زخم‌های جگواری را که در آتش‌سوزی‌های بزرگ‌ترین تالاب گرمسیری جهان گرفتار شده بود، پانسمان می‌کند.

به گزارش فرارو، در حالی که انتظار می‌رود این جگوار بهبود یابد، خانه او در پانتانال همچنان در حال سوختن است. پانتانال، در جنوب آمازون در ایالت ماتو گروسو دو سول، دارای بالاترین تراکم جگوار در جهان است. این شهر همچنین خانه میلیون‌ها تمساح کایمن، طوطی و سمور غول پیکر است.

برزیل در اثر خشکسالی تاریخی که کارشناسان آن را به تغییرات آب و هوایی مرتبط می‌دانند، گرفتار آتش‌سوزی‌های گسترده شده است. تا کنون در سال جاری، حدود ۶.۷ میلیون هکتار در آمازون برزیل سوخته است که ۱.۶ درصد از جنگل‌های بارانی را تشکیل می‌دهد.

پولیانا موتینها، دامپزشک پناهگاه می‌گوید که به طور فزاینده‌ای شاهد زخمی شدن حیوانات در بالای زنجیره غذایی، مانند جگوار‌ها در آتش‌سوزی‌های جنگلی است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: این چیزی نیست که اغلب در گذشته اتفاق افتاده باشد.

جگوار، بزرگ‌ترین گربه‌سان در قاره آمریکا، در فهرست گونه‌های تقریباً در معرض تهدید توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار گرفته است.

جگوار پانتانال که در امتداد سواحل رودخانه پاراگوئه یافت می‌شود، به طور متوسط ۱۰۰ کیلوگرم (۲۲۰ پوند) وزن دارد. تخمین زده می‌شود که کمتر از ۲۰۰۰ جگوار در این منطقه باقی مانده است.

یک جگوار که به شدت توسط شعله‌های آتش آسیب دیده و هر چهار پنجه اش سوخته بود به پناهگاه منتقل شد. با وجود جراحات، این حیوان ۵۷ کیلوگرمی دو ساله باید با احتیاط نزدیک شد. قبل از درمان، او را با دارت بیهوشی آرام می‌کنند.

دامپزشک و همکارانش زخم‌های او را تمیز می‌کنند و پنجه‌های او را در کیسه‌هایی می‌پیچند تا ازون که به عنوان ضدعفونی‌کننده و همچنین یک عامل شفابخش عمل می‌کند، بمالند. پس از یک ماه مراقبت تقریباً روزانه، وضعیت جگوار بهبود یافته است.

به گفته دامپزشکان، اگر او را به اینجا نمی‌آوردند، اگر در طبیعت باقی می‌ماند، احتمالاً دیگر زنده نبود یا در وضعیت اسفناکی قرار داشت.

این حیوان امروز سالم است، اما قرار است به منطقه‌ای بازگردد که هنوز در حال سوختن است.

جگوار ماده دیگری که در موج آتش سوزی‌های قبلی در پانتانال در سال ۲۰۲۰ دچار سوختگی شده بود، نتوانست به خانه بازگردد. پا‌های او به شدت سوخته بود که تاندون‌هایی را که پنجه هایش را حرکت می‌داد از دست داد. او در ادامه دو توله به دنیا آورد که یکی از آن‌ها به طبیعت معرفی خواهد شد.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فیلم دیدنی
نظرات شما